En magnetremsevärld

Jag har beställt ett gammaldags ID-kort nu. Världen verkar inte riktigt vara redo för chipkort ännu, men om det fanns lite fler tillämpningar för dem så tror jag att de skulle slå igenom stort. Sen skulle det vara smidigt om man hade sin egna lilla area på kortet med plats för certifikat, kanske en lösenordshanterare för webblösenord och annat man vill lagra. De hade ett av de nya korten att visa iaf och det såg precis ut som estländska medborgarkort som jag har läst en hel del om under våren. De verkar funka på ungefär samma sätt också.

Det svåraste idag var att ordna ett godkänt foto på mig. Jag har mina planer för de misslyckade bilderna: Antingen samlar jag på dem som i "Amelie från Montmartre" eller så gör jag små "Efterlyst! Mycket farlig!"-affisher och sätter upp. ;) Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Kommentarer
Postat av: Albert

Är du säker på att du vill ha ett sådant modernt kort? Då är vi ju nästan på samma nivå som den Kina planerar att testa: "Data on the chip will include not just the citizen’s name and address but also work history, educational background, religion, ethnicity, police record, medical insurance status and landlord’s phone number. Even personal reproductive history will be included, for enforcement of China’s controversial “one child” policy. Plans are being studied to add credit histories, subway travel payments and small purchases charged to the card."

2007-08-16 @ 14:19:30
Postat av: Kaprifol

OK, det där låter en smula läskigare än våra svenska bank-ID:n. Nej, den där typen av kort skulle jag inte vilja ha (om det inte är ett JCOP21ID, då kan jag tänka mig det av rent tekniska skäl ;). Jag vill inte ha streckkod i nacken heller. Där nånstans går min gräns.

Postat av: cos

ikn att jag tror jag för första gången någonsin såg någon betala med någon form av
chip-kort igår. på hemköp i öret. fast jag var inte intresserad nog för att ropa förbi hela kön & ställa frågor om det. :/
(nu skäms jag lite)

2007-08-16 @ 23:04:44
URL: http://berattarladan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback