Varför tränar inga killar aerobics...

...och varför pluggar inga tjejer datateknik? Ja, man kan ju undra. Jag är tjejen i bekantskapskretsen och får därför representera hela kvinnosläktet och förklara hur saker och ting är. Det är naturligtvis trevligt och ger stora möjligheter för mig att forma åtminstone några teknologkillars kvinnosyn och världsbild. ;) Ibland kan jag dock inte svara. Varför pluggar inga tjejer datateknik? Det gör de ju - jag gjorde ju det. "För att de är genetiskt olämpade för det", eller "för att de är rädda för er" är inga bra svar, men jag vet faktiskt inte. Brist på information tror jag inte på, de dränks i högskolebroschyrer de också. Grupptryck när det gäller vuxna (halvvuxna om inte annat) människor vill jag inte tro på heller. Uppfostran? Nej, så vill jag inte att det ska vara. Jag hoppas att det inte är så.

Saken är åtminstone klar att de tjejer som faktiskt pluggar tekniska ämnen anses tuffa och modiga. Det är killarna som tränar aerobics också, enligt mig. De är ytterst få, jag har nog inte sett någon klara ett helt pass, faktiskt. Idag dök två grabbar upp med en tjejkompis, såg hur ensamma de var och dröp av direkt. Jag tycker att ni som vill prova aerobics ska göra det. Nog för att det är svårt i början, men mer "pinsamt" än att i början av en period av gymträning inte orka lyfta något tungt kan det väl knappast vara. Alla blir ju bättre med tiden. Gör så att ni tar med en tjej som alibi och prata högljutt om att ni blivit ditsläpade av tjejen/kusinen/syrran/kompisen om det känns bättre. Dyker jag upp med fem kusiner, tio brorsor och ett antal övriga närstående kanske någon undrar, men då kommer jag att säga "Tyst, vi håller på att förändra världen här". :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback