Små chip och sånt

Jag har lämnat in en uppgift om kognitiv modellering. Det känns alltid bra att vara färdig med något, även om det säkert finns saker jag är bättre på än att förklara den mänskliga hjärnans mysterier när min egen hjärna är trött.

På väg hem från exjobbet träffade jag några gamla klasskamrater, d.v.s. vi började plugga datateknik samtidigt, men läser numera helt olika kurser. Det var roligt att få vara nördig med folk man inte nördat sig med på länge. :) N hade bott i labbet i flera veckor och var plötsligt i stort sett klar med ett projekt: "Det är som att vara en gammal fånge som kommer ut ur finkan efter 30 år och inte vet vad han ska ta sig till". Min gamle projektkompis M erkände att han hade pillat ut antennen ur ett rfid-chip bara för att mäta längden (två meter är den!). Jag fick också tips om en fiffig smart card-idé. Inget som kan appliceras på mitt system så som jag har tänkt mig det, men det fick mig att tänka i nya banor. Det är precis vad jag behöver. Tror att jag ska titta lite mer på identitetshantering i allmänhet imorgon istället för att bara sitta och tänka "icke tillämpbart" om allting. Bara för att det inte platsar i mitt lilla ID-App som jag kallar det, så betyder det inte att det inte är värt att tänka på saken lite och fundera över varför det inte passar och om man skulle kunna anpassa det jag gör lite. Kolla, nu kom det massor med fräscha idéer! :) (Min engelska är fortfarande inget att hänga i julgranen, men jag ska läsa lite fler artiklar så att jag lär mig att prata uppstyltad forskarengelska och kan impa med det. ;)

Dagens...
Script: Jag själv! Man kunde ju ha knackat ihop något som automatiskt gick igenom ett antal sifferserier som skulle parsas, men nejdå, jag tänkte att det skulle gå snabbt att göra förhand. *glörk* Dum idé. Jag som t.o.m. gillar att scripta. :)
Flingor: Såna där som tjejen i reklamen äter, hon som har "en god vana" och är väldigt irriterande på nåt sätt. Det är Fisken som har fått in mig på det spåret och jag erkänner, de är både jättegoda och så känner man sig hemskt nyttig på köpet.
Fråga: Varför används det fina Gemplus-chipet i bankomatkorten så pass sällan? Den där lättkopierade magnetremsan kan de väl ta bort direkt? Nä, förresten, behåll den. Det skulle kunna ge mig framtida jobbmöjligheter. *s*
Affärsidé: Det är inte bara en gång jag har fått kommentarer i stil med "Nu bloggar du väl det här" eller "Det här kan du ha med i bloggen" lite sådär oroligt men samtidigt förhoppningsfullt. Jag skulle kunna starta en tjänst där jag bloggar åt folk så att de slipper göra det själva! Superduper! :)
Skönaste tanke: "Det där bryr jag mig inte om, det är inte mitt problem". Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för min arbetsbelastning. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback