Det är vägen som är mödan värd

And One, ett band som jag gillar, har släppt en ny skiva som är ganska trevlig att lyssna på i Spotify medan jag gör andra saker. Den är dansant och rolig och stör inte. En del fans ojar sig på nätet över att texterna är lite väl fåniga, men jag skulle nog ha hajat till mer om de inte var det. Det hör till konceptet. Jag vet vad jag får - både text och musik är ett koncentrat av allt som det här bandet har gjort de senaste decennierna. Det är lite som sån där koncentrerad juice med extra socker och lite konstigheter så att det håller ihop. Det funkar absolut, det gör det, åtminstone till vardags.

En skiva (eller Spotify-lista, snarare) som jag inte kan lyssna så mycket till är Covenants senaste, Modern Ruin. Först hörde jag bara singeln och tyckte om den till en början för att sedan ändra mig. Den var alldeles för tillrättalagd. Förutom den är resten av skivan utmärkt och helt i min smak, men den är svårlyssnad. Varje ljud kräver tid, kanske är det så bra musik ska vara.

Häromdagen hittade jag ett gammalt nummer av musiktidningen Zero här hemma. I den fanns en intervju med Covenant när de berättade om en av sina gamla skivor från 90-talet, den av mig underskattade Sequencer. Intervjun var alltså någorlunda nutida, men handlade om flydda tider. Inom både musik och elektronik går det ganska fort för något att bli gammalt. Tyvärr finns inte artikeln på nätet, men den fick mig att lyssna på Sequencer och tänka på alla nördiga detaljer som jag fått lära mig: vilken hårdvara som användes, vilken poesi de blivit inspirerade av, att sångaren bodde och verkade i en källare, hur enbart 8 ljudkanaler fanns att tillgå (det låter mycket, men det är det inte) och så vidare. Det här gjorde intryck på mig. Kanske är det så att jag imponeras mest av sådant som är en smula besvärligt, både att skapa och ta till sig.

Kommentarer
Postat av: Busk

Men hur kan folk tycka att texterna inte alltid varit lite löjliga? Det räcker ju med att höra sweety sweety och techno man för att se att det knappast är nåt nytt. :)

2011-03-11 @ 07:12:08
Postat av: Kaprifol

Ja, man kan ju verkligen undra. "Techno man" är väl förövrigt ett av deras mer allvarliga alster i jämförelse med resten. Vi vet båda att det finns värre. :)

2011-03-11 @ 09:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback