Ett litet kaos

Idag har det snöat väldigt mycket och när jag skulle hem var det fullt med bilköer och studentköer (studenter som försökte gå hem i snön, eftersom det inte riktigt gick att cykla, även om några tappra faktiskt provade). Innan dess var det strömavbrott, ett mycket kort sådant, men ändå. Kanske var det för att jag just skrivit ner en mycket vetenskaplig mening som jag var nöjd med som hela systemet kollapsade. Det blev mörkt och tyst. Snart hade alla letat sig ut i vår lilla korridor och höll upp mobiltelefoner och andra föremål med display för att på så vis skapa ledljus. Vi var ett litet forskningslabb helt utan kontakt med omvärlden. Det visade sig snart att hela stadsdelen var drabbad. Mobilnätet var nere och några av de roligare konspirationsteorierna handlade om ufon. När jag traskade iväg och kollade läget (modigt rekande med mobilen i vädret ;) var några sysadminer från granninstitutionen i full färd att springa och titta till sina stackars servrar. Några studenter som höll på att leta sig ut konstaterade att någon plötsligt fått "en dålig dag på jobbet" och jo, att vara tekniker eller husvärd just då var nog inte så kul, eller att för den delen jobba med något kritiskt som har med människors väl och ve att göra. Efter tio minuter var det hursomhelst över och den skyldiga var tydligen snön. Ett litet äventyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback