18 år

Det där med att bli vuxen är spännande, det har jag bloggat om förut. Jag vet nämligen inte när man blir det. Rent teoretiskt har jag 9 års erfarenhet av det. Förhoppningsvis har jag blivit lite klokare, men nån jätteskillnad är det inte. Kanske för omvärlden, men inte någon skillnad som jag själv känner av. Anledningen till att jag tar upp det här igen är att en bloggare jag gillar att läsa, färgstarka helh eller Hanna som hon egentligen heter, fasar inför att bli stor. Jag insåg plötsligt att hon faktiskt inte är 18 ännu, men vad jag minns var 18-årsdagen inte så värst annorlunda mot andra födelsedagar. Det är heller inget måste att flytta hemifrån eller börja jobba vid 18 heller, såklart. Jag flyttade direkt efter gymnasiet för att plugga och visst: som student krävs en del eget ansvar för studierna och som utflugen behöver man t.ex. betala hyra och... ja, det är väl det. Försäkring kan vara bra också, pengar över till mat också. (Bredband kan man behöva. Bredband och mobil, annars löser det sig.) Förutom det är livet som student inte jättevuxet alla gånger. Jag bodde dessutom i studentkorridor och där lärde vi varandra att laga mat, tvätta och källsortera. Ett bra val för den som är nybörjare på att bo hemifrån är att bo med någon annan. Det blir faktiskt mycket lättare så. (Teknologer som lär sig tvätta är roliga förresten. :) Jag tänkte att jag, trots att jag inte är nån expert, skulle se om jag kan ge lite tips angående sånt som Hanna oroar sig mest för.

Kökssysslor:
Du som lagat mat tidigare har ett klart försprång. Annars lönar det sig att våga experimentera. Jag har gjort fejk-chai på köttbuljong (usch!) och wokat en apelsin (fy!) i min tidiga kökskarriär. Mina korridorare gjorde värre saker, kan jag säga till mitt försvar. Man lär sig får ihop god och billig mat rätt fort. Diska är inte jättekul, men det brukar bli bättre med rätt soundtrack.
Rösta i val: Skriv ner vilka frågor du tycker är viktigast och se vad partierna säger om dessa. Surfa runt på partiernas webbsidor, även de du inte skulle ha kollat in "frivilligt" och se vad de står för. Tänk på att alla lovar det ena och det andra såhär i valtider. Dessutom är det ganska likriktat alltihopa, tycker jag. Jag menar, finns det något parti som är för miljöförstöring, ojämställdhet och högre arbetslöshet? Nä, just det. Däremot kan de tycka att någon viss fråga är viktigare än en annan samt ha olika idéer om hur målen ska nås. Lyssna på TV-debatter och surfa runt, det brukar klarna lite då.
Få göra dumma saker: Röka och dricka alkohol alltså. Jo, det får ju 18-åringar göra. Känn inget tvång dock. Jag har inga planer på att någonsin röka, till exempel.
Att livet går på rutin: Det kan man göra nåt åt! Gör det du tycker är roligt och var den du är. Även om vissa sysslor som t.ex. jobb kan kräva att du är på ett visst sätt just då så får du vara som du vill annars, bara du inte gör nåt jättedumt. Precis som nu. Utnyttja det!
Att ha ett tråkigt jobb: Det är inget skoj förstås. Jag har haft turen att få roliga jobb, men även ett långrandigt jobb kan säkert ha sina fördelar i form av lön, något att göra tills man kommer på vad man verkligen vill göra etc.
Skaffa familj: Ja, hjälp! :) Jag känner en hel del föräldrar som inte är ett dugg "tråkvuxna" så det är inte kört bara för att man skaffar familj. Trösta dig med det och ta det som det kommer.

Lycka till! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback