Fagraste vår

Jag har upptäckt dansbandsmusiken, den enda musikstil jag trodde att jag inte uppskattade. Det började med att en för mig okänd låt med Sven Ingvars var med på en Spotify-lista som nån bloggare hade lagt upp. Jag klickade vidare och hittade "25 av Sven Ingvars bästa" - deras tidiga alster, vad det verkade - en del av dem på så obegriplig värmländska att det hade kunnat vara ett annat språk. Nu vet jag äntligen att "Det var i vår ungdoms fagraste vår" inte enbart är början på den tackvisa som studenter sjunger efter ett lyckat middagsuppträdande, det är en riktigt rolig och upplyftande sång om att vara ung, gå ut och dansa och ta dagen lite som den kommer. Ungefär såhär (fritt ur minnet) "...vi hörde en väderleksrappört, av den förstod vi gött att det inte blev törrt" och "fortskaffningsmedel det hade vi med - vi var fyra man på en gammal moped". Ge det en chans, det piggar upp. :)

Kommentarer
Postat av: Mhwc

Jag har spelat dansband en gång i min ungdom, så jag anser att jag har rätt att avsky musiken. :)

Postat av: Kaprifol

Oj, vad kul! Vad hette ni? Mhwcz med z på slutet? Finns ni på Youtube? :)

2010-01-30 @ 12:38:04
Postat av: T

Haha... vilken underbar text och senkommen upptäckt. Vad alla dansbandsälskare ska bli glada.

Man ska aldrig förkasta något i livet utan att först ha gett det en chans.. kanske två. ;-)

Ha det fint.

2010-01-30 @ 15:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback