Kaprifol tipsar: Uppdatera din Java-miljö

Idag gott folk ska vi uppdatera våra JRE:er! Jag driver ju trots allt en IT-blogg här. ;) Mina föräldrar hade oförklarliga problem med att nya versionen av Firefox tvärdök och vägrade starta om samma session på nytt. Det visade sig bara hända när de hade besök en sida med Java-applets på. Jag antog därför att de behövde uppdatera sin JRE (Java Runtime Environment). Om det händer något spännande på en webbsida så är det oftast din JRE som ser till att det händer. Att ha en fin och ny JRE är viktigt för att saker ska funka, enkelt talat. Så, då kör vi! (Jag vänder mig främst till Windows-användare här, ni andra har nog stenkoll på era Java-miljöer, det utgår jag ifrån.)
  1. Surfa in här. Ett test körs och du får veta vilken Java-version du har. Har du 1.6.0_16 säger jag grattis (just nu är det den senaste). Annars går vi vidare.
  2. Vänta nu... Kraschade din webbläsare just? Inte? Gå vidare då. Om den kraschade har du förmodligen en uråldrig JRE. Då ska du definitivt uppdatera. (Öppna en ny Firefox-session eller en annan webbläsare, vilken du nu gillar.)
  3. Så, då tar vi ner den senaste här då. Kör installationsprogrammet när du laddat ner det och följ anvisningarna.
Hurra, fint och nytt Java! Fira med en kopp kaffe! :) Liten överkurs: Du kan kolla vilken Java-version du har genom att skriva java -version i en DOS-prompt istället om det är roligare. Tryck på den där roliga startknappen som finns nere till höger och ta Kör. SKriv cmd och okeja det. Där har du din prompt där du skriver  java -version och trycker enter så berättar den vilken version du har. (Eller vet ni vad? Det här blogginlägget hade kunnat göras mycket kort. Här kommer snabbversionen: "hit, tryck på den blåa knappen, gör som det står." ;)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Min mammas kommentar om att jag skulle installera en ny version av Adobe flash player (eftersom Firefox rekommenderade detta): "Äsch, varför då? Det kan du väl strunta i? Och vad ska jag med det till?" Hm... nja. När Firefox pratar om att en ny version är bra för att undvika säkerhetsproblem och instabilitet är det nog en bra idé att lyssna på det. Gissningsvis. ;-D



(1.6.0_15 hade jag, inte så illa!)

2009-09-12 @ 21:23:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback