Covenant live på Storan

Oj, jag vet inte var jag ska börja. Det var en fantastisk konsertupplevelse igår. Jag har lyssnat på Covenant sedan jag började plugga. Exakt vem som introducerade mig till deras musik minns jag inte riktigt, men mina starkaste upplevelser av deras låtar har med studierna att göra. Ett hårdvaruprojekt gjordes nästan enbart till dansgolvsfyllaren "Call the ships to port" och när jag läste digitalteknik en vår för ganska länge sedan brukade jag sitta hos datorföreningen och plugga där, tidigt på morgnarna. Vi var nästan samma gäng varje morgon. Vi pratade inte så mycket, men det fanns en tyst överenskommelse om att den som kom dit först gjorde kaffe till alla och det lyssnades alltid på Covenant, särskilt "Fuzzy logic".

Så, igår såg jag dem alltså live. Det kunde ha blivit en besvikelse just för att jag hade stora förväntningar, men det var en strålande konsert. Det märks att de är rutinerade och vet vad de gör. Att sångaren är en av de mer karismatiska i sin genre hjälper förstås. Det var tydligt att de hade lika roligt som publiken - till skillnad från många andra band jag har sett som helst verkar vilja vara hemma framför datorn istället... Storan i Göteborg är en utmärkt lokal också - en gammal teater med kristallkrona och allt, vilket gav fin stämning.

600 personer i publiken - alla lika glada och lyckliga. :)

Låtvalet för kvällen var lyckat: gamla klassiker som "Call the ships..." (förstås!), gulliga "Invisible and silent" om olycklig kärlek och "We stand alone" som får alla att gaska upp sig igen. Det äldre materialet blandades med helt nya låtar och halvnya som "Ritual noise" och "The men" vilka inte är mina favoriter egentligen, men live funkade de utmärkt. På den första blev det allsång ("Jag vill att ni sjunger, för det är ju magiskt det här vi gör här tillsammans, det här oljudet vi skapar.") och på den andra en liten hyllning till de trevliga arrangörerna. Bandet är från Sverige, men spelar sällan här så det var lite extra alltihopa. Mellansnacket handlade förövrigt mycket om att ta tillvara på den lilla tid vi har här på jorden och göra det bästa av den. GP:s recensent verkade inte helt förtjust i dessa små utläggningar, men vem säger att synth måste vara så svårt och stelt hela tiden? En gång om året kan det vara OK att le tycker jag allt. :)


Ni som vill höra hur de låter kan lyssna här (Spotify-länk). (Det är bättre än att googla och hamna hos hårdrocksbandet med samma namn. låter de definitivt inte. ;)

Kommentarer
Postat av: Blaufish

Bara upplyftande att en musiker vågar vara glad munter och trevlig. Slipknot brukar ju nästan vara på samma nivå när de talar om sina fans, familj mm. Det sista världen behöver är en upprepning av combichrists patetiska 'vi är tuffa' snack från sama 2006

Postat av: Tagge

Vilka fina bilder! Har du tagit dom själv?

Roligt att läsa ditt reportage.

2009-11-09 @ 14:37:44
Postat av: d3

Bra text om en konsert som jag borde ha sett, men som jag missade pga att jag är gammal och tråkig och inte vet vad som är på gång i stan.



Covenant är enligt mig Sveriges bästa band. De har gjort en mängd bra låtar. Dead stars, Luminal, Helicopter, Go film, Call The Ships To Port, Tension... Synd att man missade denna tillställning. Fast jag har sett dem ett par gånger förut, så jag får väl klara mig ändå.



Förresten, för mig går gränsen mellan nya låtar och klassiker någonstans mitt i United States of Mind, men jag är ju gammal, som sagt. :)

2009-11-09 @ 14:41:55
Postat av: Fredrik på Synthklubben

Tack för fint text om Covenant hos oss. Skönt att du håller med oss om mellansnacket, det blev en del om döden men personligen älskade jag det. Det var för övrigt 600 personer där och alltså utsålt för första gången på Synthklubben på Stora Klubbscenen.

2009-11-09 @ 15:22:12
URL: http://www.synthklubben.se
Postat av: Kaprifol

Tack för trevliga kommentarer!



Tagge: Ja, bilderna är tagna med min lilla kompaktkamera. Jag fick stå på tå. :)



d3: Man blir aldrig för gammal! Jag såg ganska många som nog var dubbelt så gamla som jag. Ett tips för att inte missa konserter är att läsa synth.nu som har ett RSS-flöde med allt som är värt att veta när det gäller synthspelningar.



Fredrik: Tack återigen för en utmärkt kväll! Jo, en del om döden blev det, men på något vis hoppfullt ändå. På det stora hela kändes det väldigt passande för Covenant. (Utsålt?! Grattis! Jag ändrade siffran i min text.)

2009-11-09 @ 16:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback