Fjäll för nybörjare

Jag tänkte bara förklara vad det här med fjäll handlar om innan jag går in på detaljer. Här får ni en snabbgenomgång: att lämna trädgränsen och att återvända berättat med några enkla ord och bilder. Vi fyller i resten sen. Såhär ser det ut mellan Nikkaloukta och Abisko. Först av allt måste man inse att skogen kommer att försvinna och att inte inte kommer att finnas några fler telefonledningar. Det gäller att titta noga på de man ser på vägen till Kebnekaise.


Sen är det det här med vattenfall. Hur exotiska de än är i början så blir de till slut mer som stora vattenkranar som låter mycket... men så här i efterhand är de alla lika vackra och magiska som det allra första. Vattnet i dem är gott också.


Allting är väldigt högt. Perspektiv förvrängs. Är något flera kilometer bort eller är det nära?


Allt levande är mycket smått. Det funkar inte annars, det blåser för mycket.


Det kan vara vinter på andra sidan av ett bergspass.


Det kan vara sommar också.


...och ibland kommer molnen ner och hälsar på. Jag ville fånga ett med håv, men det funkar ju inte så. Lätt att tro ändå, när molnen är synbart nära.


...och sen var det inte många mil kvar. :)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Vilken ödemark! Jag får lappsjuka (varför säger man egentligen lappsjuka?) bara av att titta på bilderna. ;-) Det där med att perspektiven förvrängs känner jag igen från Alperna. Oftast såg något ut att ligga relativt nära, trots att det i själva verket låg LÅNGT borta.

2009-07-25 @ 18:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback