En smakfråga

Fisken tycker att det bara finns fyra grundsmaker: sött, surt, salt och beskt. Egentligen håller jag med honom, men enligt nån sorts expertis finns det en femte grundsmak, umami, som smakar lite som tomat ungefär. Den ska vara en slags svårdefinierad buljongaktig smak som fungerar som en smakförstärkare och finns i en massa saker som jag tycker är goda, t.ex. parmaskinka, parmesanost och misosoppa. Nu vet jag inte om jag vill godta umami som en grundsmak, den smakar ju inte så mycket i sig själv, men det finns två bra orsaker för mig att gilla den och att prata om den ofta. Dels finns den i miso och dels tycker Fisken att det är lite irriterande när jag hela tiden pratar om hur umami maten smakar. ;)

Kommentarer
Postat av: Mhwc

Precis som det finns dedikerade celler på tungan för surt, salt, sött och beskt, finns det för umami, så det är de facto en grundsmak.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback