En streckkodstät närmiljö?

Dagens fråga: "Håller du fortfarande på med dom där små... dom där?" Jodå, 2D-streckkoder håller jag på med och visst har de dykt upp i sådant jag läser på jobbet, men mest har de blivit ett fritidsintresse eller något jag förknippas med. Jag läser ju en hel del som del av mitt arbete och när jag läser om nya tekniker och provar idéer tenderar jag att sedan berätta om de knasiga sakerna jag träffar på, snarare än de relevanta... Vad jag egentligen jobbar med kan jag tyvärr inte vara så detaljerad med. Dels skulle ni bli uttråkade och dels intalar jag mig att det är topphemlig forskning. Det ni! ;) Vad jag kan säga och som ni säkert redan vet är att jag studerar identitetshantering med hjälp av allsköns nya och häftiga moderniteter, det gör jag. ...men fortsätt för all del att hälsa på mig och lämna små lappar med obskyra streckkodstyper på, det tycker jag om! :)

Kommer ni ihåg reklamen för adressändring, den där man kan få en trombonfri uppkörningsmiljö (och slippa mimosasallad på kudden, för den delen) för bara 25 kr extra? Det låter ju prisvärt. Vad man mer kan råka ut för här i världen är en streckkodstät närmiljö. Jo, det är ett riktigt uttryck, nästan i alla fall. Jag har direktöversatt det från en högst vetenskaplig artikel, skriven på engelska. Deras idé innehöll (som en liten del av det hela) fotograferande av streckkoder med mobiltelefon och det är ju i ropet just nu. Hursomhelst, ni som har testat vet att det brukar gå till såhär: man startar programmet, siktar med mobilen en liten stund och när man väl lyckas fokusera på streckkoden så fotas den automatiskt. I den här artikeln gjorde de likadant - automatisk tagning av bilden - men det var även möjligt att stänga av det automatiska fotandet och trycka på ta-bild-knappen själv. Varför? Jo, för att inte råka fota fel streckkod när man befinner sig i en miljö som är streckkodstät. Var skulle det vara? Inte på ICA, det handlar om tvådimensionella streckkoder här. På mitt kontor kanske? Jag vill gärna se fler streckkodstäta miljöer i framtiden, men jag tror att det dröjer. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback