Det var jag

Det är bara att erkänna. Det är jag som googlar efter Google. Både Elisabeth och andra har undrat hur det kan komma sig att svenskarna (och resten av världen också, vad det verkar) googlar på självklara saker som Facebook och Youtube när det borde vara rätt lätt att lista ut adressen till dessa sidor, ja, att känna till dem räknas nog till allmänbildningen. Jag håller med på sätt och vis: den som googlar efter sökordet Google låter inte som nåt snille, men det finns en förklaring här. Det går nämligen lite snabbare att skriva in ett sökord i webbläsarens adressfält och låta Google hitta dit (i mitt Firefox sker det automatiskt - finns det en solklar träff så tas jag dit direkt) än att skriva in hela adressen. Det skiljer bara några tecken, men lite, lite snabbare går det faktiskt. I Googles egen webbläsare Chrome är det faktiskt själva meningen att man ska göra så (säger Fisken): skriva sökord istället för adresser. Chrome googlar åt dig och tar dig dit du (förmodligen) ska. :) (Fast, ärligt talat: att googla efter just Google genom att använda adressfältet är väl inte jättefiffigt. Med andra sökord är det en annan sak. ;)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Aha! DÄR har vi alltså förklaringen.

2009-12-03 @ 16:38:37
Postat av: blaufish

Chrome-Logiken är som följer:

- 1 sök/adressfällt

- om url, IP-address, fqdn-hostnamn (typ foo.bar) => går till det du skrivit in

- om inte url hostnamn m.m. (t.ex. bara ett ord, eller ord+mellanslag osv osv) så går den direkt till google söksida (inte "I'm feeling lucky", inte per default i vart fall)



Den lägger aldrig någon tid med idiotiska försök att gå till något som är en adress.



Dels är det mycket enklare så - människoanpassat GUI! och dels så är det säkrare; du har ett indirekt skydd mot Typosquatting attacker. Råkar du skriva t.ex. facbook så blir du varnad för att du förmodligen menade facebook.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback