Snabba ryck!

Nu får ni vara lite behjälpliga här för jag undrar en sak. Vad är grejen med digitala bibliotek? E-böcker förstår jag mig på. Man slipper släpa på tunga tegelstensböcker och kan istället ha en hel trave böcker i sin smarta telefon eller handdator. Jag är dessutom en sådan person som tycker om att läsa saker på en datorskärm. Jag kan också förstå att ett bibliotek vill ha delar av sina böcker tillgängliga via en nättjänst där man som bibliotekskund kan läsa en pdf-sida i taget på sin dator, istället för att de köper in dessa böcker i pappersform. Speciellt bra är det när det gäller datorlitteratur och liknande som ofta behöver förnyas. Genom att användaren bara laddar en sida i taget blir kopiering ganska krångligt och förmodligen inget som en genomsnittlig bokpirat orkar ägna sig åt. Så långt är jag med. Nu kommer vi till det konstiga här. Det är lånetid på böckerna. Du får bara läsa i dem en viss tid, sedan "tajmar" sessionen ut och du får gå in på bibliotekets sida igen och välja att "låna" boken på nytt. Detta sker även om ingen annan läser i boken samtidigt (eller vem är det som sitter och läser "Mastering XMI" samtidigt som jag, sluta med det! ;)... och det händer ungefär var femte minut. Nog för att allt går lite fortare på nätet, men fem minuter? Vad är grejen?


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det verkar faktiskt vara en konstig grej.

Efter 5 minuter känns väl sådär.

Kanske kan man på detta vis reglera antalet öppna förbindelser och på något vis förbättra kvaliteten på servicen till sina kunder?

Grundar min idé i att min NAT-grunka hemma tvärhänger antingen web-gui:t eller i värsta fall hela lådan om du kör för mycket torrent-trafik.

Normalt sett så hålls en TCP-koppling öppen i 300 sekunder, men kör man mycket torrent är det rekomenderat att dra ner tidsfönstret till 70 sekunder.



Men... Jag bara spånar.

2008-09-05 @ 15:42:23
Postat av: Kaprifol

Jag tror att det ligger något i det du säger. De försöker nog undvika att någon sitter och håller på boken hela tiden eftersom bara ett visst antal personer får läsa den samtidigt. Jag har lite svårt att se varför man gör såhär med elektroniskt materiel, men ser man på objektet som en vanlig bok blir det mer logiskt.



Sen har vi även en annan aspekt: Det är möjligt att det inte är 5 minuter som gäller utan kanske 20 eller 30 minuter. När jag läser manualer rör sig tiden på ett alldeles nytt sätt. :)

2008-09-05 @ 16:45:23
Postat av: Fredrik

En annan fundering är ju om man inte kan få hem en hel PDF av den boken man vill läsa?

Fast, om de skall ha lånetid på PDF:en, hur självförstörs den då?

Låter det PANG om datorn och man ser sedan en liten pelare av rök från datorn?

2008-09-07 @ 10:35:24
Postat av: Kaprifol

Jag är helt säker på att det kommer att låta pang. Jag har läst lite immaterialrätt så jag vet hur sånt där funkar. ;)

2008-09-08 @ 11:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback