Skal i skal

Jag tränar inte idag för jag vill vara pigg och utvilad inför premiären av nya bodyjam imorgon. Nya steg som jag kan trassla in mig i, roligt ju! :) Dessutom hade jag en attans träningsvärk idag och det går ju inte an. Förövrigt har jag lyckats med följande idag i samband med att jag debuggade ett litet stycke attackkod (ett exploit!) i gdb: Jag kör från breakpoint till nästa och plötsligt verkar det som om debuggern har stoppats av någon oförklarlig anledning för jag ser en prompt. Jaha, tänker jag, då är det väl bäst att gå hem nu då, men först tänker jag att jag ska testa att köra exploitet på riktigt, utanför debuggern. Jag kör det och får ett skal vilket inte verkar vara ett rootskal (och ett rootskal är vad exploitet ska ge om det funkar) så jag skriver exit för att stänga skalet och sedan exit igen för att logga ut från den virtuella maskinen som jag kör allt det här på... och då är jag plötsligt i debuggern. Där ungefär slutar min tankeförmåga att fungera. Så, jag inser att debuggern aldrig avslutades, utan det första skalet öppnades av exploitet jag debuggade och det andra kördes inuti det skalet. (Inne i gdb kan det skapade skalet inte bli ett rootskal i detta fall.) Hjälp, liksom. Jag stänger debuggern och ser till att jag är på rätt ställe och så kör jag exploitet och blir root. Lyckan är gjord. :)

Två frågor att ställa sig nu: Ett: Vadan utbrottet av nördighet i bloggen? Jo, jag driver trots allt en IT-blogg här, en av Sveriges 80 populäraste (och här säger vi ingenting om hur många det finns eller något annat irrelevant ;). Fråga två: Vad attackerar jag? Ingenting alls. Jag råkar bara ha ett jättespännande jobb som just idag gick ut på att ha lite roligt med buffer overflows. (Precis som
ifjol alltså, jag testar en labbmiljö och ser att den är som den ska.)

Kommentarer
Postat av: Ett stenkast bort...

fniss

2008-10-23 @ 08:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback