Beräknad ankomst

Såhär gick det till idag: Jag hade köpt tågbiljetter för att åka och hälsa på familjen. Ibland är det pendeltåg den första biten, annars är det Intercity. Idag gällde det senare. Jag begav mig därför ner till stationen i god tid, hämtade ut biljetterna i en automat, slängde ett öga på de digitala tavlorna som visar avgående respektive ankommande tåg och gick in i receptionen där jag förklarade för en tågman att mitt första tåg skulle vara försenat vilket skulle göra att jag missade det andra tåget. Därför undrade jag om jag kunde ta pendeln första biten istället. Mannen tittade förvånat på avgående-tåg-tavlan där tåget i fråga inte fanns med (eftersom det var ganska långt till normal avgång och bara de tåg som har normal avgångstid närmast i tiden finns på tavlan) och sa "Men hur kan du veta det? Ditt tåg finns inte på tavlan ännu". Strax därefter dyker tåget upp på tavlan, markerat som försenat. Tågmannen ser häpen ut och säger att oj, du har rätt, självklart kan du ta pendeln istället. Mysteriet här, som han förmodligen grubblar över fortfarande: Hur i hela friden visste jag att tåget var försenat? Klura på den ni! ;)

Lösningsförslag:
  1. Efter att ha växt upp nära järnvägen har jag ett sjätte sinne för tåg.
  2. Jag hade en spion på tåget som ringde mig och berättade.
  3. Lite lagom pessimistisk utgår jag från att tåg alltid är försenade.
  4. Beväpnad med en smartphone fifflade jag med den digitala tavlan bara för att få nöjet att åka fullsmockat pendeltåg tillsammans med glada tonåringar och pensionärer!
  5. Förseningen fanns med på den andra tavlan, den över ankommande tåg. ...och så har jag varit i samma situation en gång tidigare.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Röstar på 5:an!



Vad vinner jag ?

2008-10-03 @ 23:29:41
Postat av: David Hall

Nu var det väl femte alternativet men med en smartphone (eller vilken som helst med en webbläsare) hade du kunnat gå in på http://mobil.banverket.se/trafikinfo och fått fram samma information. Jag har använt den sidan många gånger när jag försökt ta reda på om tåget kommer in på spår 18 eller 19 (och därmed gå av på vänster respektive höger sida i tågets färdriktning) på Stockholms central. Vad gör man inte för att komma ut först så att man har större chans att hinna med anslutande förbindelse.

2008-10-03 @ 23:54:02
URL: http://www.moonhouse.se/
Postat av: Elisabeth

Jag tror stenhårt på ettan. ;-)

2008-10-04 @ 07:35:29
Postat av: Kaprifol

Om jag ändå hade haft ett sim-kort i smartfånen... :) Ni förtjänar alla ett fint pris för deltagande i gissningstävlingen. Ni kan få mig som resesällskap på lämplig tågresa om ni bjuder på resan. ;)

2008-10-04 @ 21:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback