Burken, kanske?

Nu får ni hjälpa mig lite här, vad kallar man en vanlig dator? (Förutom härke eller datorskrälle då...) Datorer kan för mig vara allt från rackmonterade maskiner, stationära hemdatorer, bärbara datorer (laptops) och handdatorer (PDAer). En smartphone är för mig en variant av handdator, så vilket ord använder jag när jag vill jämföra smartphones med... ja, vanliga datorer. Det är engelska jag tänker använda, men problemet är detsamma på svenska. Istället för computer (eller ännu värre, ordinary computer), kan jag använda PC? Visst, det finns Mac:ar och SUN:ar och det ena med det andra, men för den vanliga användaren än PC oftast synonymt med dator i största allmänhet. Vad tycker ni? Finns det något ord som betyder "dator av vilket slag som helst, men inte handdator"?

Kommentarer
Postat av: Karl

Varför inte "persondator"/"personal computer"? En Mac är väl en sorts "personal computer", även om den inte är någon PC. Termen utesluter väl, förutom handdatorer, även dedikerade nätverksservrar, inbäddade datorer etc., men dessa kanske inte är relevanta för din jämförelse med smartphones?

Postat av: Kaprifol

Tack! Det fick bli "personal computers" i min artikel där jämförelsen gjordes. :)

2008-11-11 @ 09:08:41
Postat av: Roger

Okej, jag vet att jag är sent ute men desktop brukar väl vara en vanlig benämning på "vanliga" datorer?

2008-12-13 @ 02:12:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback