Ljuv musik (Kaprifol remix)

Är det något som jag verkligen tycker om så är det musik - av de allra flesta sorter. Allra bäst är det när jag plötsligt hör en helt ny version av någon favoritlåt. Covers klagas det en del på, men precis som filmatiseringen av en bok ibland är bättre än boken kan en cover vara bättre än originallåten. Förlåt Dylan, men jag tycker bättre om Patti Smiths version av "Wicked messenger". Nå, det där är något som ligger i betraktarens öga... eller öra kanske.

Något som skiljer sig från en cover är en remix, en version av en låt där originalartisten sjunger, men ljudbilden har förändrats. Äh, Wikipedia definierar det så mycket bättre
här. Hursomhelst, jag gillar remixar och lyssnar ofta på sådana eftersom många av de artister jag uppskattar i genren futurepop/EBM (synth för er oinsatta, dunka-dunka för er lite äldre ;) tenderar att remixa varandras verk. Jag har utvecklat ett så gott öra att jag kan känna igen både artisten och den som remixat utan att ha hört låten innan. Det tror jag att jag kan iaf. Ni får gärna testa mig på det så att jag får lite övning. :)

Vad är det då jag gillar med remixer som kan göra en sådan bättre än originalet? Jo, ibland gör en artist en låt som är bra, men inte passar in ändå. Ta VNV Nation (mitt favoritband av favoritband enligt Last.fm, tydligen) som exempel. De kännetecknas av filosofiska, kritiska texter, ofta om att bryta normer... och så gör de "Beloved" som är jättefin, men vemodig och gullig - helt fel i sammanhanget. I en remix av Deine Lakaien låter det helt rätt, kanske för att jag förknippar DL:s ljudbild med just vemodighet. Låten blev bättre av att låta mindre som VNV, helt enkelt.

För er musiknördar där ute kan jag ge några bra tips på lyckade remixer (en spellista över favoriterna kommer upp som webbradiostation inom kort, se upp för den!):
  • Das Ich - "Destillat" (VNV Nation remix)
Destillat är en dansgolvsfyllare på tyska! Alla som hör den tycker om den, det vet jag, för en labbkompis med helt annan musiksmak än jag hyllade den helhjärtat. :) Vad är då problemet med originalet? Tja, Das Ich gör experimentell musik som inte är helt lättlyssnad. VNV däremot, men sin fluffiga framtidspop passar mycket bättre för nybörjarna.
  • Assemblage 23 - "Document" (Das Ich remix)
Lite otippat funkar detta väldigt bra. Det är fin sista-dansen-låt som känns en smula tråkig i originalversionen, men får ett lyft med extra effekter. Ok, jag ska vara ärlig här: Jag hade aldrig kunna gissa vem som hade gjort remixen så det här är nog inget bra exempel egentligen, snarare ett undantag som bekräftar regeln. :)
  • Leæther Strip - "Don't Tame Your Soul" (Grendel remix)
  • Lights of Euphoria - "Injustice" (Leæther Strip Remix)
Två ypperliga exempel! Leæther Strip är ett danskt enmansprojekt som jag gillar konceptmässigt, men ofta blir det lite väl monotont med brus och ett dovt bakgrundmuller. Det är lite som att någon sjunger i en trasig mikrofon i en datorhall, vilket kan vara nog så effektfullt i lagom dos, men det kan också bli för mycket av det goda. Grendel ger lite mer tempo (och några väl valda samplingar från filmer) i sin remix.
I det andra fallet hjälper LS brusiga sound till att ge "Injustice" av Lights of Euphoria mer undergångsstämning och mindre hurtighet.

Det är som ni ser ett givande och tagande som pågår. Detta ger upphov till en mängd spännande versioner av favoritmusiken. Jag har också upptäckt artister som jag inte skulle ha känt till annars. Så, ut mer er och upptäck ny musik... och återupptäck gammal! (Här växer det fram en spellista som går att lyssna på så snart den har fått tillräckligt med innehåll för att bli lyssningsbar.) Vilken är din favoritremix?

Kommentarer
Postat av: Jsephine

Ja det har du rätt i (:
Okej, jag har redan kommit på hur jag vill att den ska vara:
En flicka, med en liksom söt klänning av något slag, lite mot det balliknande hållet (sådan prinsessor har) i lite mörkare färger. Hon ska vara blond och stå lite med ansiktet vänt uppåt himlen lite grann. Jag har en bild som jag lägger upp i min blogg snart (: Kan du typ kopiera eller något :P
Sedan vill jag at hon ska skicka iväg en lila fjäril, ganska mörkt lila :P Så jag hämtar mycket av inspirationen från den bilden. Det där med ljuset i ansiktet, det vil jag också ha, fast ljuset ska komma från en text där det står "Josephines blogg" .. för mycket begärt? (;
Kramar

Postat av: Kaprifol

Så noggranna kravspecifikationer får jag inte var dag. *hihi* Nå, det låter fint. När jag får lite tid över kan jag göra ett försök... men nu måste jag plugga. Ha det bra! :)

2008-01-12 @ 14:06:42
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: Josephine

Åh, vad snäll du är :D
Lycka till med pluggandet!

2008-01-12 @ 16:10:16
URL: http://josephine.blogg.se
Postat av: Jon

Intressant genomgång och lista (på last).
Jag kan dock inte hålla med om dina tankar kring Beloved. Det är som är häftigt med den är just att den börjar lugnt och vemodigt för att sen bli en riktig upptempolåt, fast den ändå har kvar det där vemodet.

Bra remixer? Måste nog säga Clair Voyant - Love the giver (Eskil Simonsson Remix). Där möts det lugna och hårda i en skön blandning. En outsider kan vara SMPJ - Glömt Det Där (Cellouide Remix), lite mer sköna slingor än i orginalet. Lite halvsvårt sådär att komma på när man inte direkt lyssnar på för tillfället musiken...

2008-01-13 @ 01:06:20
URL: http://www.jons.nu
Postat av: Kaprifol

Tror att jag får lyssna mer på Beloved, både originalet och den uppsjö av remixer som finns. Texten kändes mer DL än VNV för mig så därför blev jag extra tilltalad av deras remix, men smaken är olika. :)

Tack för tipsen! Eskil S har jag bara upplevt under namnet Cement då han uppträdde på SAMA i fjol. 20 minuters vitt brus, eller vad det nu var. Jag stod alldeles framför scenen, helt stilla. Tror inte att det är en sån sak man glömmer, någonsin. Har du chansen att se (kanske ännu mer än höra) Cement, så gör det.

2008-01-13 @ 01:16:18
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: Jon

Av någon anledning tycker jag det mesta av det Covenant är med och gör blir bra :) Jag har kollat lite efter Cement, men det är inte lätt att få tag på något. Hans Myspace-sidan är ju inte direkt välfylld med musik, men har man tur kanske det kommer också...

2008-01-13 @ 15:41:09
URL: http://www.jons.nu
Postat av: Kaprifol

Ah, jo jag hoppas få uppleva Covenant live nångång. (Och sjunga med i "Speed" som jag alltid gör på den lokala synthklubben.) Cement ska du försöka se live som sagt. Jag tror att det finns en anledning till att han inte lägger upp musiken på nätet. Den låter lite som en Ultra1:a med trasig skussi-disk... men det är fint ändå.

2008-01-13 @ 16:07:44
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: Manifest

På www.manifestgalan.se kan man lyssna på alla nominerade artister till årets manifestgala! (de oberoende skivbolagens egna gala)

2008-01-24 @ 10:41:24
URL: http://www.manifestgalan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback