Okragryta

Jag har lagat okragryta åt tolv personer nu. Det var inte meningen, för jag är ju bara en. Det brukar bli så när jag lagar mat, att det blir betydligt mer än vad det var tänkt från början. Gott var det iaf och nu har jag matlådor så att jag slipper äta en korv ärtsoppa innan varje nattlabb. Såhär gör man grytan:

Okragryta åt ett helt kompani
Ett paket (ca 400 gram) fryst
okra
Saft och rivet skal från en citron
Salt och peppar efter smak
500 gram passerade tomater
Några champinjoner
Någon decimeter purjolök
Vatten så att det täcker
Så mycket röda linser (okokta) som ryms i vattnet


Hacka och fräs svamp, purjo och okra i lite smör eller olja. Tillsätt tomater, citron och kryddor. Häll på vatten och linser. Låt koka i ca 25 minuter. Häll på mer vatten under tiden. Bäst blir det i wokpanna. Servera med pitabröd och ost. Gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback