Små och små

Tur för er att jag inte har en luktblogg, för här stinker det vidbränd gröt i hela kvarteret: ett säkert tecken på att de nya studenterna har flyttat in. Trots det stundande kaoset är det alltid lite extra kul när de nya dyker upp. Visst är alla som börjar plugga vuxna människor, men oavsett ålder och oavsett hur kaxiga de var innan så är alla lite skraja i början. Allra vilsnast är förstås de som verkligen är "små": 19-åriga blivande teknologer som kommer direkt från gymnasiet och inte har lärt sig att koka makaroner ännu, men även de som befinner sig i medelåldern och är här för att läsa upp sin ekonomi och bli nyckelkompetens på företaget, eller nåt sånt... även de irrar runt (ofta med skrivböcker i en blommig tygkasse och med en karta :). Det är faktiskt lite roligt att iaktta dem allihop, småstudenterna.

Även fadderister är roliga. Det är de som ordnar hela välkomstperioden ("nollningen") för de nya, med fester, rundvandringar och en massa annat trevligt. Själva "markarbetet" tar faddrar hand om. De är snälla, finns överallt och hjälper alltid till. Fadderisterna å sin sida är i stället nästan mytologiska varelser, utspökade i speciella kläder och med solglasögon och (när de har de genetiska förutsättningarna) mycket yvigt skägg. Fadderisterna börjar klä ut sig redan en tid innan välkomstperioden så att ingen ny student ska se dem i civila kläder. Dock är de lite mer avslappnade när de tror att ingen nying ser dem: de ler, tar av sig solglasögonen och är normala. Men: när jag var och handlade häromdan och såg en grupp fadderister och betedde sig som folk gör mest började de plötsligt röra sig stelt, prata med robotröst och spela upp hela showen. För mig?! Såg jag ut som en typisk småstudent? Uppenbarligen. Jag får väl vara stolt över min, eh, ungdomliga utstrålning. ;)

Förövrigt, här kommer hela listan på söta saker som småstudenter gör:
  • Handlar en komplett köksutrustning (lycka till med att få in den i ett korridorsköksskåp) på IKEA med föräldrarna
  • Kollar in campus några dagar innan, ibland med hela släkten i släptåg
  • Repeterar nervöst gymnasiematte sista dagen innan nolleperioden börjar
  • Handlar limpa och tysk fuljuice i snabbköpet
  • Irrar, virrar och går vilse (alla hus ser likadana ut här)
  • ....och bränner vid gröt, uppenbarligen. *suck* :)

Kommentarer
Postat av: Blaufish

Nu förstår jag inte... kök och köksutrustning... det köper man ju på Naturkompaniet, Terräng (eller dylikt...) ?



Vad skall man göra på ikea?



Vaffö på detta viset?



:-)

Postat av: Elisabeth

Haha, komplett köksutrustning, det är roliga saker det. I de där kompletta köksutrustningar finns massvis med saker som jag aldrig ägt och aldrig kommit på att jag skulle behöva. ;-D

2008-08-10 @ 11:32:20
Postat av: Kaprifol

Hmm, man kanske ska tipsa småttingarna om att skaffa ett fräckt gasolkök istället då? ;) Jo, detta med att det ska vara "komplett" är ju rätt märkligt, speciellt när personen som ska ha utrustningen ändå bara tänker koka pasta. s

2008-08-10 @ 11:34:55
URL: http://kaprifol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback