Listigt

Det är helg! Väldigt trevligt. :) Idag har jag suttit och kört tester igen, vilket innebär att jag behöver logga in på olika konton hela tiden och då upptäckte jag en liten egenhet hos mig. Så fort jag har loggat in nånstans skriver jag ls för att lista alla filer. Varför? Det är mina konton, jag vet vad som finns där (oftast inget spännande). Efter att hela dagen försökt att låta bli att lista filer kom jag på orsaken.

Min första kontakt med Linux var nämligen när jag som tonåring hade ett gästkonto på en labbmaskin i Sydkorea. Datorn var full med bakdörrar, buggiga program och dylikt och vem som helt fick ett gästkonto där (samma konto, kan sägas, vi delade broderligt). Sedan gällde det att leta säkerhetsproblem och skaffa sig bättre konton, allt efter förmåga. Det var ett spel helt enkelt. :)

Nybörjare som jag var använde jag mig ofta av script som andra användare snällt lämnade efter sig, så det första jag gjorde så fort jag loggat in var att lista filer och se om det fanns något spännande som någon glömt kvar. Det hela var lite skojigt, lärorikt också för den delen... men nu sitter jag här och skriver ls av bara farten varje gång jag loggar in på de virtuella maskinerna på jobbet. Håhåjaja, arbetsskada kanske det kan kallas. ;)

Kommentarer
Postat av: Busk

Du kan ju alltid lägga in det i startskriptet att den ska köra ls.

... tills någon gör ls till ett alias för rm -rf *

2007-10-26 @ 21:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback