Lagringsutrymme

Jag sitter och läser om människans bildminne och äter blodpudding. Det är spännande det där med minnet och det märkligaste av allt är att det faktiskt har funnits forskare som hävdar att människan inte kan tänka i bilder eftersom informationen inte skulle rymmas om den var lagrad på det sättet. I min hjärna ryms den iaf. :) För mig tycks det naturligt att om någon ber mig att tänka på ett föremål ser jag det framför mig. Mina minnen lagras också delvis som bilder. När någon ber mig att tänka på t.ex. hur det var på dagis ser jag framför mig hur det var där och kan minnas vissa detaljer väldigt tydligt. Hur abstrakta begrepp lagras i hjärnan är förstås svårare att veta, men jag tror att det är delvis i bilder där också. Jag ser framför mig något fysiskt föremål som jag förknippar med det abstrakta begreppet. Undrar om det är så för alla. Det sägs att vissa personer är mer visuella än andra och jag är nog en sån. Jag har lätt att minnas saker i bildform och jag har också en livlig fantasi. Däremot kan det matematiska och logiska ta lite längre tid för mig än för genomsnittsteknologen. När jag läste matematisk analys såg jag MacLaurin-utvecklingarna framför mig som ett slags mönster av siffror och utropstecken och på så viss lyckades jag lära mig dem. Nu är det bara att se vad jag lyckas lagra i min hjärna tills tentan på måndag.

Efter intagen blodpudding (ni som sett mig på synthklubb tvivlar väl inte på att jag är halvvampyr, här är ytterligare ett bevis ;) ska jag ut och gå. Tror att "Saras runda" är lagom. Den är i stadsmiljö och alldeles lagom lång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback