In progress

Oj, den lille rackaren till rapport har växt! :) Jag hade några goda dagar förra veckan och skrev ett antal kapitel. Min rapport behöver nu inte mer än 20 sidor för att storleksmässigt vara ok. Sen ska innehållet också vara bra, har jag hört. Nån ska läsa den. ;) Hursomhelst, jag har inte skrivit riskanalysen alls och ingenting om agenten och jag har heller inga figurer. När det läggs till blir det ju rena rama jätteboken. Iofs blir den nog lite mindre om jag ska skala bort alla "it's like a small computer, sortof" och "and then you, like, crack it, or something". *fniss*

Dagens lilla lärdom till er därute: Vad är skillnaden mellan A) ett magnetremsekort, B) ett minneskort och C) ett mikroprocessorkort? Jo, på ett magnetremsekort (du har säkert massor av såna) går det lätt att kopiera remsan med allt ditt kortdata på. Ett minneskort är ett kort där datat lagras i ett litet chip istället så att det blir svårare att stjäla information. Bankkort är både A och B, fast tyvärr används remsan mest. I bästa fall är de A och C istället. I C, ett mikroprocessorkort, sitter det en liten dator i chipet under den guldiga lilla plattan. Det är mycket säkrare och bättre för den kan köra program och är svårare att lura. Nu vet ni. :) (Jag försöker förgäves få besökare att våga låta testa sina bankkort med min APDU-scanner för jag vill se vad det är för sorts kort, men ingen törs. Fegisar! Bara för att jag själv aldrig skulle göra det behöver det inte vara farligt. *elak-forskare-skratt* ;)

Kommentarer
Postat av: cos

ikn att jag fick ett nytt bankkort från s|e|b i förra veckan & det är enbart A. jag hade faktiskt väntat mig antingen B eller C också, när det förnyades denna gång.

Postat av: Kaprifol

Hjälp, jag säger då det. Tack för infon! Jag håller på att ta reda på vilka lösningar olika banker använder. Smartcards är inte ofelbara, de kan knäckas precis som allting annat, men de sitter inte och skriker ut sitt innehåll iaf. :)

2007-05-21 @ 13:10:03
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Jag hittar inte vagnkortet. :( <-- arg smiley. (Du får ett mail snart också, men jag ville bara meddela detta)

2007-05-21 @ 14:10:55
URL: http://funderingarochtankar.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Mäh! Hela kommentaren kom inte med. Det som fattas är: "<--- arg smiley". Och så får du ett mail också, men jag ville skriva det om kortet här.

2007-05-21 @ 14:12:00
URL: http://funderingarochtankar.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Men vad ÄR dett!?!? Blogg.se huggar av mina kommentarer på mitten!! Jaja. Det är i alla fall en arg smiley. :D Och så kommer det nog mail snart.

2007-05-21 @ 14:13:09
URL: http://funderingarochtankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback