Riskfyllt

En ny dag gryr och jag är redo att exjobba. Hittils har jag mest ordnat med passerkortsärenden (plastkort tar upp en stor del av mitt liv, uppenbarligen), men nu ska jag fortsätta med min riskanalys. Den ser lite tunn ut än sålänge. Jag har fått förhållningsorder som ser ut ungefär såhär: skriv en första riskanalys, kolla upp om några vanliga webbläsare stöder smartcards som lösenordssparare, undersök om det finns smartcardlösningar som kan klassas som någolunda säkra... och när jag har gjort det mailar jag och berättar vad jag har gjort. Jag snöar inte in på nåt suspekt sidorspår och sitter med det i veckor. Typiskt, jag som har kommit på en del kul idéer till CardTrojan. För att sätta upp en "säker" överföringskanal till kortet skickar man kryptonycklar i klartext (ja, hemliga nycklar!) så det borde inte vara så svårt att fånga upp en sån, avbryta den pågående överföringen och slänga upp sin egen lilla trojan-applet på ett smartcard. Sen ligger den där och är dum.

Nåja, riskanalys var det. Sen ska jag försöka få tag på en kursbok i kognitiv psykologi. Kursen verkar jättekul, men det är en projektkurs. Jag läser nu tre såna utöver exjobbet. Inte för att skryta, snarare för att varna: gör inte så, det skapar en viss press. :) (Dock är det roligt att läsa en massa spännande saker på samma gång, men man ska ju inte göra allt som är roligt heller. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback