Standardiserat

Jag satt just och funderade över varför det inte finns en standard för digital identitetshantering som alla använder. (Och varför använder inte alla samma operativsystem? Hehe. Glöm det. :) Det skulle vara ett single sign-on-system men inte med en "trusted third party" utan med en "circle of trust" som i Liberty Alliance, fast bättre. Alla människor skulle ha varsitt smartcard som de satte i sin kortläsare och sedan skulle de kunna gå ut på nätet och shoppa och chatta och ha sig under någon av alla sina identiteter. Ingen skulle behöva minnas några lösenord eller behöva fylla i jobbiga registreringsformulär. Jag skulle döpa systemet till "Babels torn, version 1984".

"Contagious science, it's the emperor's new clothes and the human bias" - Psyche

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

EN standardlösning? Icke bra för marknaden. ;-) Bättre att locka konsumenter att prova några olika operativsystem som alla är bäst.

Postat av: Kaprifol

Jag tror på upplyst despoti i datorvärlden. Jag tror även att det bor en liten ekonom i dig som vill ut. ;)

2007-06-29 @ 08:39:13
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback