Ska den vara där?

Jag har stökat runt i min lägenhet och lekt "Ska den va' där?"-leken, nåt som min mamma hittade på när jag var liten för att jag skulle tycka att det var roligt att städa. Först 20 år senare har jag tagit till mig konceptet. Det är enkelt, du pekar på saker och frågar om de ska vara där och ska de inte det så flyttar du på dem. Är man flera kan man tävla om vem som hittar flest felplacerade saker eller saker som är på riktigt tokiga platser.
Tekanna (med gammal chai i) på köksbordet. Ska den va' där? Nä, i diskhon. Strumpor på fotpallen då? Batterier under bordet? Böcker på golvet? (Dolly Parton i högtalarna? Ja, låt gå, hon får vara där.) Till slut såg allt mycket bättre ut och då känns det också mindre stressigt.

Dagens positiva överaskning är "Johnny Cash's similar artists" på Last.fm. Inte bara mysig country att smålyssna på utan även riktigt bra saker som "Shots" med Neil Young.

Mitt system (version 2) funkade förut, med datalagring, utökningar och hela köret. Det höll sig stabilt och datat låg kvar efter cardtear... men jag har börjat inse att det aldrig kommer att bli riktigt klart ändå. Det finns alltid något mer att göra, det gäller bara att sätta gränsen. Imorgon ska jag jobba vidare med rapporten så att den blir klar innan deadline. Det finns en regel som gäller invecklade program som plötsligt börjar funka: "Rör den inte! Rör du den så förstörs magin och då funkar den inte längre".

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Aah, det där låter ju som en perfekt lek! Måste provas.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback