Bättre förr?

Smarta kort ska kunna kryptera data på alla upptänkliga moderna sätt, men efter att ha läst om gamla kryptometoder så är det nog en av de äldsta jag tycker bäst om, eller vad sägs om detta:

Steganografi - som det gjordes förr
Du behöver: En "frivillig" medhjälpare , en grymt bra märkpenna (är du tatuerare är det ännu bättre :), rakredskap och gott om tid.
Utförande: Raka av din medhjälpare håret, skriv det hemliga meddelandet på hans/hennes huvud, låt håret växa ut och skicka iväg din medhjälpare till den som ska få meddelandet.

Jag som tycker att det tar lång tid innan e-post kommer fram, men här pratar vi långa leveranstider. :) Steganografi (konsten att dölja ett hemligt meddelandes existens) används fortfarande, men nu handlar det om att gömma en datamärkning i annan data, t.ex. för att kunna märka och spåra piratkopierade filer. Tänk vad man lär sig. *s*

Kommentarer
Postat av: Anonym

Anmäler mig frivilligt för en cool skalptatuering! :)

2007-02-28 @ 15:39:30
Postat av: Kaprifol

Nämen, vad bra! Jag som trodde att det skulle vara svårt att hitta frivilliga till mitt "Levande SMS"-projekt. Hoppas det är ok om jag skriver "Fika kl 10? Cya!". *hihi*

Postat av: marjo

jag är på!
Jag rekomenderar annars en av de mer avancerade sätten, man behöver en mkt arg hund 2 personer som hunden gillar och samma saker som ovan.
Människan går alltid att få att försäga sig, en rottweiler som bits är svårare.. det skall tydligen att byta ut rottweiler mot rysk sjöman med.

2007-02-28 @ 22:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback