Animetips - Ghost in the Shell

Jag såg en bra film igår, Ghost in the Shell 2. Nu var det länge sedan jag såg del 1 så jag kan inte säga vilken jag tyckte bäst om, men tvåan är mer filosofisk medan ettan fokuserar på action och spänning. Det är inte nödvändigt att se dem i ordning, men det kan underlätta. Vad det hela handlar om? Ja, tänk er ett kriminaldrama, vilket som helst. Två agenter/utredare från en specialstyrka. En som är tuff och bufflig (fast snäll på insidan) och sedan hans yngre kollega. Det låter bekant, eller hur? De åker bil i dystra miljöer och diskuterar mänsklig ondska och annat, precis som vi är vana vid. (I del ett är den kvinnliga agenten Major en viktig del av historien, det är värt att se den filmen bara för hennes skull, vilken förebild :).

Det som skiljer GitS2 från alla snarlika filmer och deckarserier är, förutom att detta är anime, att det utspelar sig i framtiden i en värld där alla är mer eller mindre cyborger, d.v.s. har delar av kroppen utbytta mot robotdelar och lever i den virtuella världen lika mycket som i den verkliga. Frågor om vad som egentligen definierar en människa är centrala i båda filmerna. Tyckte du om Matrix så kommer du verkligen att tycka om de här filmerna. Spännande, tänkvärt och otäckt. Det finns en TV-serie med samma huvudpersoner, "Stand alone complex" som jag också rekommenderar. Den är inte lika allvarlig, men ändå väldigt spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback