Optimera toffeldjuret!

Idag skippade jag ryggsäck och bar istället mina tillhörigheter i en liten korg. Jag var uppenbarligen lik Rödluvan enligt LadyFrost, och det var väl på sätt och vis meningen också. Tyckte att det gav lite julstämning. :) Ännu mer stämningsfullt blev det när hela doktorandgänget på min avdelning började julpyssla frenetiskt och hängde upp tomtar och julgranskulor på alla upptänkliga ställen. Ljusstakar sattes upp också, nästan överallt - även i bokskrubben som lite fint kallas Biblioteket - men ett rum fick vara utan. Den som jobbar där trivs bäst med bara datorns ljus. Jag har alltid tyckt att det verkar lite mysigt att arbeta i mörker, men det skulle inte funka för mig. Jag skulle nog somna, precis som tomtenissan Elfrid i årets julkalender. ;)

Idag kom jag på att det inte är den graftyp jag jobbar med som passar dåligt för indatat. Det är indatat som är dåligt, eller närmare bestämt består det av automatgenererade logiska uttryck som inte har förenklats. För att råda bot på det satte jag igång med den allra enklaste sortens optimering. Titta på toffeldjuren nedan! En röd bubbla inuti en annan röd kan man ta bort (och samma sak om en blå skulle finnas i en annan blå). Det stora toffeldjuret är typiskt indata till mitt program. (Om man gör "ögonen" till orsaker, de blå bubblorna till OR-uttryck och de röda till AND-uttryck blir toffeldjuret en beskrivning av en viss heap overflow-bugg i Windows 98.) Det lilla toffeldjuret till vänster är indata efter att det har optimerats. Tro mig, det blir mycket bättre då. :)

image228
Såna uschlingar! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback