Kanel-pan!

Ta det lugnt gott folk, det blir fredagsfika imorgon. Eller ja, jag hoppas att det blir det. Vi kan kalla det för fredagsexperiment istället så har jag inte så stora krav på mig. ;) Jag försöker mig nämligen på att baka Melonpan. Wai wai! (Fritt översatt: Jippie, hurra!) För att slippa lista ut hur mycket ett paket torrjäst i USA motsvarar i vanlig jäst här hos mig gör jag innanmätet i melonbrödet i form av vanligt, sötat vetebröd. Ja, och en grej till ändrar jag... jag skippar melonsmaken. I övrigt följer jag reglerna. :) Sen blev det vanliga kanelbullar också samt något slags mellanting. Kanel-pan, kanske?

Ett tidigare japaninspirerat experiment från den tid jag bodde i korridor var att prova att göra såna där fiskformade kakor med bönsmet inuti, detta helt utan någon form av recept. Hur svårt kan det vara? Det ska vara någon form av röda bönor i. Kidneybönor är röda. Sen ska det vara något sött. Socker är sött. Sen har man deg runtom. Pannkakssmet? Det är ju lätt att göra. Resultatet? Det blev lite eget. *s*

Kommentarer
Postat av: Kaprifol

Note to self (efter att ha provsmakat): De blev ju apgoda! Melonfri melonpan är ett hett tips. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback