Det slutliga testet

Nu har jag suttit och skrivit på min exjobbsrapport. Det svåraste är ju att veta vad man ska skriva, inte att skriva ner det. Det har inte blivit så mycket text ännu, men det växer fram så smått. Det finns en massa rubriker och någon form av struktur iaf samt en hel del text om kod och ramverk... och nu även lite om analysmetoder. Antar att rapporten kommer att växa till sig rejält på slutet när jag lägger in all kod och alla diagram. Nu har jag bestämt mig för att ha med lite grafteori också. Det kommer av att jag en gång läste en kurs där vi fick rita upp kod som grafer och förenkla de ställen som såg snårigast ut. Det var ett jättebra sätt att se var man har krånglat till sin kod. Det syns inte lika lätt om man bara kollar på koden tycker jag.

Så, detta är min nyaste plan: Jag kodar färdigt agenten och gör grafanalys samt vitlådetestning (det är när man har tillgång till koden till programmet man ska testa). Sen gör jag även lite vitlådetestning på min Java Card-applet, men där får det bli lite improviserat, för såna tester finns det nog inga riktlinjer för hur de ska se ut just när det gäller "kortappletsar". När allt det där är klart så avslutar jag med att göra teoretisk riskanalys (m.h.a. två checklistor för företag och så kanske nån militär lista om jag hittar en som är bra) på min prototyp och de två andra designförslagen jag hade. Det tror jag bli värsta bra! Ja, jag var så nöjd att jag tog en tiofika på flotta fiket och läste en glassig modetidning där, bara för att fira, äve om man inte ska fira saker förrän de är klara. :) (Jo, jag ska göra en Kaprifols special också och anfalla det stackars systemet med alla upptänkliga medel och så mycket datorkraft jag får lov till... men jag sparar det roligaste till sist. :)

Nu ska jag låta min text vila lite, lyssna på Client's "Price of love" och ta tag i kodandet igen. Analys i all ära, men agenten behöver bli klar och jag har mycket av GlobalPlatform / JOpenPlatform att sätta mig in i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback